Summa sidvisningar

tisdag 30 oktober 2012

Ett besök i storastaden

I helgen åkte vi till Stockholm för en mys weekend. Vi hade bokat rum på Stallmästargården i Norrtull. Ett mysigt hotell med gästgiverikänsla, egentligen så är de väl mer eller mindre ett gästgiveri men då de ligger så centrelt så vill jag kalla de ett hotell med känsla av gästgiveri :)
De är iaf ett jätte mysigt ställe med öppna eldstadar och mysig atmosfär.
Första kvällen tog vi en promenad i haga parken som låg alldeles inpå knuten. I storstan har inte alla löv fallit av träden än så de var mysigt att gå där hand i hand bland klargula löv ovanför huvet och under fötterna. Ett rådjur såg vi oxå "mitt inne i stan"!
När vi kom tillbaka från vår promenad så åt vi på hotellets restaurang, gårdsgris och kyckling med kroppkakor åt vi. Bäst av allt va Sufflén som jag åt till dessert. Kära nån så underbart god!! Den smakade vanilj och serverades med varm hjortron kompott! Himmelskt god var den och de bästa i matväg jag åt på hela helgen :P
Igår tog vi buss till stureplan och gick sen ut till Djurgårn, vädret var på topp och solen värmde.


Vi besökte Vasa museet och Skansen.
Jag vart riktigt tagen av vad stort skeppet vasa är! och de var riktigt intressant att se och läsa om hur allt gått till och varit.



Skansken var mysigt, Vi prommenerade runt och såg diverse olika gamla hus och renar, älg. nå uggler och en järv. Vi gick runt och kikade i ca 4-5 timmar den dagen.

 
 

När vi var klar på skansen (eller de stängde för dagen) så tog vi färgan från Djurgården in till Gamla stan och där åt vi på Agaton, en Italiensk restaurang som var jätte mysig med rödrutiga dukar och levande ljus och en varm atmosfär.
Väl tillbaka på hotellet så tog vi oss en varsin Irish Coffe i baren sen gick vi in på rummet och kollade på Beck innan vi somnade.
På väg hem igår så möttes vi av vintern. Jag körde från Upplansdväsby - Stråtjära. Vädret gick från regn till regn/blötsnö och tillsist snö.. inge vidare väglag var de heller och strax före Gävlebro så gick de max 70 km efter E4.. halkigt, slirigt och blött var de men vi tog oss hem :)


Vi har haft en jätte mysig helg och jag rekomenderar Stallmästargården för den som vill bo i stan men ändå lite utanför med en mer gästgiveri känsla.. och bor du där nån natt så måste du testa sufflen! ;)
Nedan har ni en länk till stallmästargården. Vi bodde i ett rum med oranga väggar eller kanske man kallar de terrakotta? :P
http://www.stallmastaregarden.se/

Idag har vi donat lite, var bl.a ner på stan och köpte vinterskor till mig då jag bara har "fin" stövlar och riktiga graninge kängor att gå i annars och så gympaskor förstår.
Ikväll ska vi fira vår dag med tacos och en film :)

Ha en mysig tisda kväll! Nu ska jag gå och stryka och sätta upp gardiner i gästrummet.


1 kommentar:

  1. Vilken supermysig helg ni verkar ha haft. Får lust att åka på en sån där weekend jag med. :-) Tyvärr så kan jag ju inte promenera så mycket och det är ju synd för i Stockholm behöver man kunna gå för att ta sig fram på lämpligt sätt även om det finns mycket bussar och tunnelbanor där.
    Underbart vackra bilder! Den översta blev jag mest förtjust i. :-) Den är lugn men ändå är det lite liv i den tack vare den lilla motorbåten.
    Kram.

    SvaraRadera