Summa sidvisningar

söndag 9 december 2012

Vi ska vara stolta för att vi är olika!

Läste nyss http://na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget och blev fruktansvärt upprörd!
Varför ska vi inte kunna hålla på våra svenska traditioner? Varför ska inte skolan undervisa att de är ok att vara olika och se olika ut.

Jag var hemskt annorlunda som barn och stod upp för mig själv klädde mig i de jag tyckte var fint och sa vad jag tyckte och tänkte. Visst de var inte alls uppskattat alla gånger men jag var en unik människa som alla andra med rätten att se ut och vara den de vill.

Att som liten inte få klä ut sig till pepparkaksgubbe och äta pepparkakor i skolans lucia tåg som man alltid fått göra för att några vuxna anser att någon kan ta illa upp. Då är de nog de vuxna som inte kan hantera att vi alla är olika och kommer från olika delar av världen och har olika utseenden och tankar.

När jag var liten hade vi lucia tåg, i det tåget fanns tomtar, tärnor pepparkaksgubbar och lucior och jag har inte en enda gång hör att någon tagit illa upp för det, för visst fanns de männsikor med annan färg på huden när jag var liten oxå.
De var inget uppchosat då för att man såg olika ut till hudfärg eller liknande inget jag upplevde i min uppväxt och jag har alltid tyckt att människor är lika mycket värda hur de än ser ut och var de än kommer ifrån. Den åsikten fick jag med mig hemifrån och från skolan för det var ok att vara olika och det var ok att klä ut sig till pepparkaksgubbe i lucia tåget och de var ok att äta pepparkakor därfter och innan så bakade vi till och med pepparkakorna i skolan som vi skulle bjuda på!

Jag blir lessen när det går så snett, vi ska inte fira skolavslutning i kyrkan pga att de finns andra människor med annan tro i klassen. Varför inte, kyrkan är öppen för alla oavsett tro och utseende. Skolavslutning är just det en skolavslutning ingen gudstjänst där vi läser trosbekänelsen och fadervår.
Vara stolt över den svenska flaggan är oxå lite osmakligt nuförtiden, varför då undrar jag? de finns hundratals flaggor i världen för alla länder har en egen flagga som står för just deras land.
Se bara på Usas stolthet över sin flagga! De skäms inte så varför ska vi så göra?
Man ska vara stolt för sitt ursprung!
Vi ska längre inte kunna klä ut oss till pepparkaksgubbar och äta pepparkakor i lucia tåg.
Pepparkakan är en KAKA! lika som bondkakan, chokladsnitten eller sockerkakan. Peppakaks gubben är just de en peppar - KAKS - gubbe!

Ni som bestämmer att de inte är ok att vara pepparkaksgubbe eller fira skolavslutning i kyrkan ni borde skämmas, skämmas för att ni inte har modet att vara stolt för vart ni kommer ifrån, skämmas för att ni vill ta ifrån människor det som gör dem unika.
Skämms på er!

Kanske ett argt, morla inlägg Men jag är en Stolt pepparkaks ätande människa som tycker de är gulligt med pepparkaksgubbar i luciatåg och jag sjunger gärna pepparkaks sången!


Vi komma, vi komma från Pepparkakeland
och vägen vi vandrat tillsammans hand i hand.
Så bruna, så bruna vi äro alla tre,
korinter till ögon och hattarna på sne’.

Tre gubbar, tre gubbar från Pepparkakeland,
till julen, till julen vi komma hand i hand.
Men tomten och bocken vi lämnat vid vår spis,
de ville inte resa från vår pepparkakegris.

8 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Du skulle ha skickat in den som en insändare tycker jag :). De är ju lite märkligt vi ska hylla att vi är olika men samtidigt så får vi ändå inte vara olika. De är nästan så att vi ska skämmas för våra traditioner och gömma undan dom för att andra ska ta plats. Världen är upp och ned God bless Sweden ;)!!

    SvaraRadera
  2. Glöm inte finska pinnar och negerbollar! :-)
    Jättebra skrivet! Jag kommer att länka till det här inlägget på min facebooksida för jag är stolt över det du skrivit och för dina sunda åsikter.
    Vi ska inte ta bort, gömma eller glömma våra traditioner. Vi ska vara stolta över dem. Och det tror jag alla de flyktingar är också, de som kommit hit för att stanna, för att de får bli svenskar. För att de får bo i ett land som låter alla vara unika. Jag tror inte de har något emot våra traditioner. Det är bara svaga människor som TROR att våra nya svenskar ska ta illa upp.
    Fortsätt att acceptera att vi är olika och kommer från olika länder, uppfostran och traditioner. Så hoppas jag och tror att de som kommer hit för att bo i vårt land också accepterar våra traditioner och vårt sätt att leva.
    Du är klok du!
    Kramen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej dem kan jag ju inte glömma! ;)
      Vi ska vara stolta för vårt ursprung, för den vi är osv. Inget konstigt alls med det tycker jag :)

      Radera
  3. Jag håller med Theresia. Skicka in den som insändare.

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet mycket bra skrivet .Får jag lägga den på min blogg ?Naturligtvis med hänvisning till dej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)

      Lägg den på din blogg och länka gärna till min blogg.

      Radera