Summa sidvisningar

fredag 10 februari 2012

Om 47 år!

Om 47 år är jag 75! Om 37 år är jag 65!

Om 37 år tänker jag gå i pension och blicka tillbaka på mitt arbetsliv.
Om 37 år tänker jag ha gjort mitt på arbetsmarknaden och kunna ha rätten att pensionera mig, rätten att vila min 37 år äldre kropp som antagligen under mina 37 år i arbetslivet samlat på sig endel skavanker.
Om 37 år tänker jag börja mitt liv som en pensionär som njuter av livet.
Om 37 år tänker jag vara en äldre tant sittandes i sin hamock på altanen smuttandes på en kopp the eller varför inte ett glas vin en ljum sommar kväll vetandes att morgon dagen innebär lung och ro och veta att jag kan ta dagen som lusten faller på.

Om 47 år tänker jag se tillbaka på mina tio år som pensionär sittandes i min hamock en ljum sommarkväll njutandes av livet.
Om 47 år tänker jag gå och lägga mig på kvällen vetandes att jag inte måste kliva upp och arbeta den sista dagen i mitt arbetsliv innan pensionen faller in 75 år gammal.
Om 47 år tänker jag vara en gammal tant som i 10 år njutit av livet som pensionär, en gammal tant som tagit dagen som lusten fallit in, dag ut och dag in, en gammal tant som njuter av sina nära och kära, en gammal tant som förhoppningsvis har 10 år kvar i livet att leva och njuta av. En gammal tant som åker på bussresor med pensionärsföreningen och trivs med livet hemma tillsammans med sin gubbe som även han haft rätten att slutad arbeta vid 65 års ålder.

Denna vecka har vår "kära" statsmenister kommit på att varför inte höja pensions åldern till 75 år!
Rätten att själv få välja Om man vill jobba till man är 75 år tycker jag är utomordentligt bra Men hur ser det ut för alla unga om 47 år som ännu inte kommit ut i arbetslivet än, om vi alla går och arbetar fram tills vi är 75 år gammla!?

Själv kan vår statsmenister ta ut sin pension om 4 år och få en hyffsat mycket bättre pension än vad många andra kommer få, själv kan han se tillbaka på sina år i arbetslivet vetandes att han är den som bestämt att du ska behöva skola om dig framåt 50 år för att orka jobba till du fyller 75 och får gå i pension.

Jag frågar mig vart ligger rim och reson i detta resonemang!?
Alla har vi inte jobb där man sitter på sin välputsade rumpa och vänder blad för blad var dag kliandes på sin väl polerade skalliga hjässa!
NEJ Du Fredrik Reinfält vår såkallade statsmenister, tänk om, tänk rätt, tänk till!
Villket fotavtryck vill du lämna efter dig i denna värld!?

1 kommentar:

  1. Otroligt bra skrivet! Jag tycker du ska skicka in precis den där texten som insändare till Ljusnan så fler får läsa den (är övertygad om att den kommer med).
    Det är många som känner precis så som du beskriver det här.
    Kram.

    SvaraRadera