Summa sidvisningar

måndag 16 april 2012

Du luktar säkert hemskt gott.. Men för mig stinker du!

Jag tycker om att lukta gott och skulle vilja påstå att de flesta gör de.
Alla vill vi väl lukta rent och frächt och kanske gärna nån go doft i from av vår favorit parfym, de får oss att känna oss snyggare, renare och kanske i vissa fall mer självsäker.
Även fast jag har astma och är känslig mot vissa dofter så använder jag ibland parfym och jag sprayar håret varje dag!
Men de jag måste tänka på är att noga välja min parfym och min spray så jag inte blir allergisk mot mig själv! Sen måste jag även tänka på hur var och när jag sprayar och parfymerar mig för de finns de människor som kanske inte tål just min doft hur tidigt eller sent på dagen jag än sprayat och parfymerat mig.

När jag får astma av vad orsaken än kan vara så kan jag likna de som att försöka andas igenom ett sugrör.
Tänk dig detta, någon sitter på din rygg medans någon annan trycker dig över bröstkorgen med hela sin tyngd medans den tredje håller för din näsa och du tvingas försöka andas igenom ett sugrör! Så känns de att ha astma! Iaf för min del.
Tänk dig att sitta en arbetsdag på detta vis eller i en buss på väg hemifrån, tänk dig att sedan hela dagen gå med denna känsla av att inte kunna andas ordentligt pga att någon doftat för mycket om ens bara för en kort stund i din närvaro.
Många tänkter sig inte för och har heller inte förmågan att tänka sig in i någon annans sitvation.
Dit jag vill komma är, tänk på hur du göra, hur mycket doftar du? kanske människan som du satt dig bredvid i bussen bara längtar till den får kliva av medans du sitter och tänken fasen va gott jag luktar idag!
Vet man att någon är nötallergiker inte matar man den personen med nötter!?
Vet man att någon är allergisk mot dofter, parfymerar man sig mindre då?
Man kan dö av nötallergi och gissa vad man kan dö av astma med!

Även fast jag är en av dem som tycker om att lukta gott och använder parfym, deo, go luktande tvål etc så tänker jag mig för!
Så snälla tänk dig för!
Bara för att du parfymerat dig för mycket en dag så kanske någon annan måste gå hem från jobbet eller i värsta fall göra ett besök på akuten på vägen hem.
De finns många i din närhet som har diverse problem och sjukdommar, en av dessa kanske har astma!

1 kommentar:

  1. Jaa, du har så rätt så!
    När jag jobbade så jag var tvungen åka buss till jobbet så var det jobbigast på mornarna då alla var nyparfymerade, nysprayade mm. Tyckte jag alltså. Det stod på en skylt i bussen att allergiker skulle sitta långt fram i bussen men vad hjälpte det då busschauffören stank av "väldoft" (rakvatten).
    Det är inte kul att vara tvungen att börja dagen med att dra i sig extra ventolin bara för att andra inte tänker sig för.
    Måste man dofta som en parfymfabrik på jobbet??? Vem är det man parfymerar sig för där? Det borde väl räcka att parfymera sig inför sin käresta då och då för att han ska få känna lite annat än den vanliga doften på "käringa" eller "gubben" också för den delen.
    De dofter jag inte tål känner jag väldigt väl och då stinker personen i fråga...
    Jag förstår hur det känns även om jag inte har lika svår astma som du har.
    Kram.

    SvaraRadera